Pages

Saturday, September 1, 2012

Laksa ka laksam?

Assalamualaikum
Dah lama aku tak buka blog nih. Bukan sebab tak ada masa tapi aku nih yang malas. Alhamdulillah, raya tahun nih semua family aku dapat berkumpul ramai-ramai. Rasa meriah dan seronok plus2 happy. Entah bila pulak nak berkumpul macam tuh.
Okay back to the topic that I am going to discuss today..eceh.. #p intebiu, bi fail gak.. Aku nak cerita pasal laksa. Kenapa dengan laksa? sebab aku suka makan laksa.haha. Aku nak bagi resepi laksa penang dan laksam yang aku buat hari tuh.. aku tau memang tak ada orang baca pun blog aku nih. Blogwalking pun aku x pernah. Aku tulis saja-saja resepi nih nanti bila tua-tua aku nak buat balik laksa ka makanan apa ka aku bolehla bukak balik blog nih tinjau-tinjau resepi lama-lama. nanti insyaAllah aku akan rajin menghupdate pasal resepi-resepi makanan lain kalau aku diberikan umur yang panjang..

Laksa Penang
1/2 kg laksa

 Bahan-bahan kuah
1/2 kg ikan kembung
5 keping asam gelugor
3 batang bunga kantan
beberapa helai daun kesum
3 labu bawang besar
6 helai lada kering (nak lagi pedas taruk banyak2)
separuh belacan (aku taruk 1 ketul belacan terus so kaler dia dh x cantik sangat)

bahan hiasan
daun kesum
daun pudina
nenas dipotong kecik-kecik
cili merah dihiris
bawang besar dihiris
telur ayam rebus
limau kasturi/nipis


Cara-cara

Rebus laksa di dalam pengukus sehingga laksa betul-betul masak. Then dalam masa sama jom kita buah kuahnya. :-)
Rebus ikan kembung dengan secukup air agak-agak biar ikan tuh tenggelam sikit dalam periuk tuh.. then masukkan asam gelugor. Masuk garam dan perasa secukup rasa. masukkan juga gula batu. Apabila dah mendidih, tutup api then pisahkan isi ikan dengan tulang ikan. tulang ikan tuh jangan buang lagi. Bahagikan isi ikan tadi kepada dua bahagian. Sebab separuh aku guna untuk buat kuah laksam..hehe. Tapi kalau nak lagi sedap letak banyak-banyak ikan pun takpa bagi yang bekemampuan.

Blend kan bawang besar, air rebusan ikan tadi, isi ikan dan lada kering bersama-sama. Jika rasa kuah tak cukup untuk korang, bolehlah blender tulang ikan tadi dengan air. then tapis pastu tuang dalam periuk bersama-sama dengan barang 1st yang diblend. Masak atas api. Masukkan garam, perasa dan gula batu secukup rasa. Klu tak ada gula batu, bubuh gula pun takpa. Masak nih x susah. Asalkan kreatif..ehe..

Untuk hidang bagi menaikkan selera, semua barang-barang hiasan tuh ditabur atas laksa kita yang dah siap tuh.. Aku suka makan pedas-pedas. So aku p buat sambal jantan. Senang ja tapi rasa dia memang tip top. Ambik lada burung secukup rasa. Banyakkan yang kaler merah dari hijau baru cantik. Tumbuk dalam lesung batu yang tak basah, kalau tak pedihlah mata kita nih..heehueee... Then masukkan garam, gula dan perasa secukup rasa. Siap! Pergh, bila makan memang pedas sangat.

Okay, aku nak proceed dengan resepi laksam. Laksam nih lagi mudah. Rebus laksam sampai masak. Macam rebus laksa gak la. Then bahan-bahan kuah dia

Laksam
bahan-bahan kuah
sebelah biji nyior (bagi dapat santan ikut suka kepekatan)
ikan kembung tadi
3 biji bawang besar
halia (potong ikut suka ati aku ja)

Bahan hiasan
daun kesum
bunga kantan
belacan
Limau kasturi/nipis

Cara-cara
Blender santan beserta ikan, bawang besar dan halia. kalau nak lagi sedap, tambah belacan sikit. Aku tak letak terus sebab ada family aku yang jenis badan gatal-gatal. Then bahan yang diblend tadi dimasak atas api . Tambah garam, perasa dan gula secukup rasa. tips# Masa mengacau santan diatas api, jangan malas-malas meninggalkan santan itu bersendirian masak tanpa continuously stir it. Kalau tak, santan kita akan berbuih-buih.. tengok pun xlalu.. mak mertua pun tau nanti menantu dia masak tengok buku resepi ja nih.haha..

Ha, bahan-bahan hiasan tuh tabur ja atas laksam korang sekali ngn sambal jantan..
k bubye~
     ~~Tatapan mata bagi terliur..heeee~~

Kan dah kata kaler dia x cantik sangat sebab pi letak satu ketul belacan terus.. Kalau nak merah sikit kena kurang belacan. Tapi kalau awak semua macam saya suka letak belacan banyak-banyak, terpulang la tapi kena kurangkan garam sedikit sebab belacan nih dah ada rasa masin-masin sikit. tak percaya, try p ratah. .:P


                                         pilih-pilih mana satu
                                         Nih gambar masa raya 2012 
                               Sobs..Mesti ada missing sorang..so kena letak dua gambar lah..:(

2 comments:

vblogklasik said...

Laksa lg sedap dari laksam. Yey.. hehe. Tapi kalo guna laksa beras lg sedap. Tmbah lak dgn kicap. Peh.. mnjilat sudu ler jwbnya. hehe :D



p/s: Seronot la smua blk raya. Hehe. Buat la timer baru la semua ada.

nur bAz said...

ops..ore kelate x mkn ngn kicap k..pelik itu.. nanti ajarla wt resepi lksa beras.. sy xleh beza lagi..


p/s: xda timer lm555 kat umah nih nak design..kdai komponen elektronik jauh

Post a Comment